(Rio de Janeiro, 1937–1980)
Perhaps the single most important exponent of Brazilian Contemporary Art, Hélio Oiticica began his career studying with Ivan Serpa at the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro. In 1955, Oiticica joined the Grupo Frente, participating with his constructive artworks. Later, the artist became a member of the Neo-Concrete Movement, taking part in exhibitions held in Rio de Janeiro, São Paulo and Salvador.
Oiticica represented Brazil at the International Exhibition of Concrete Art in Zurich, Switzerland, organised by Max Bill in 1960, and took part in the avant-garde collectives Opinião 65 and Opinião 66, Nova Objetividade Brasileira and Vanguarda Brasileira, held between 1965 and 1967 in Rio de Janeiro and Belo Horizonte. He also participated in the São Paulo (1957, 1959 and 1965) and Bahia (1966) Biennials.
Reliquinshing the frame in favour of reliefs, Oiticica expanded his works to new domains, creating his núcleos and penetráveis, moving into environmental art, which would suit better his ludic and hedonistic nature. Thus, from 1965 onwards, his environmental initiatives started to materialise, with the parangolés, banners, and teepees, among others. All these experiments were then object of an important exhibition held in 1969 at the Whitechapel Gallery in London, which, in his words, was "the utmost environmental (sensorial) experience."
In 1970, Hélio Oiticica took part in the Information exhibition organised by the New York MoMA, receiving then a scholarship from the Guggenheim Foundation. He lived in the United States until 1978, returning afterwards to Brazil, when he started the last phase of his career. Oiticica died in 1980.
Posthumous exhibitions (selection)
2014
Seleção Nacional. LURIXS: Arte Contemporânea. Rio de Janeiro, Brazil
2013
Hélio Oiticica: Das große Labyrinth. Museum für Moderne Kunst. Frankfurt, Germany
2009
Hot Spots: Rio de Janeiro/Milano–Torino/Los Angeles. Kunsthaus Zürich. Zürich, Switzerland
Nós. Museu da República. Rio de Janeiro, Brazil
Arte Contemporânea Brasileira. Museu de Arte Contemporânea de Niterói. Niterói, Brazil
2008
Quando vidas se tornam forma. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
MAM 60. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
Estratégias para entrar e sair da modernidade. MASP Museu de Arte de São Paulo. São Paulo, Brazil
Penetráveis. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
Untitled (Vicarious): photographing the constructed object. Gagosian Gallery. New York, USA
2007
Face to face. Daros Exhibitions. Zürich, Switzerland
Anos 70: Arte como Questão. Instituto Tomie Ohtake. São Paulo, Brazil
Um Século de Arte Brasileira. Museu de Arte Moderna da Bahia. Salvador, Brazil
Um Século de Arte Brasileira. Museu Oscar Niemeyer. Curitiba, Brazil
Um Século de Arte Brasileira. Pinacoteca do Estado de São Paulo. São Paulo, Brazil
Um Século de Arte Brasileira. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
E: Conjunção–Conexão. Galeria de Arte Marcelo Guarnieri. Ribeirão Preto, Brazil
Hélio Oiticica: The Body of Colour. TATE Modern. Londres, Reino Unido The Museum of Fine Arts. Houston, USA
Tropicália: Brasil em Transe. Centro Cultural Banco do Nordeste. Fortaleza, Brazil
Neovanguardas. Museu de Arte da Pampulha. Belo Horizonte, Brazil
Binária: acervo e coleções. Museu de Arte da Pampulha. Belo Horizonte, Brazil
2006
Tropicália: Brasil em Transe. Centro Cultural Banco do Nordeste. Fortaleza, Brazil
Pintura e método: projeções da década de 1950. Instituto Tomie Ohtake. São Paulo, Brazil
Concreta ‘56: a raiz da forma. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
Arte Moderna em Contexto: Coleção ABN AMRO Real. Banco Real. São Paulo, Brazil
Arte Moderna em Contexto: Coleção ABN AMRO Real. Instituto Cultural Banco Real. Recife, Brazil
Arte Moderna em Contexto: Coleção ABN AMRO Real. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Cosmococa: Programa in Progress. Galerie Lelong. New York, USA
Cosmococa: Programa in Progress. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
Cosmococa: Programa in Progress. Pinacoteca do Estado de São Paulo. São Paulo, Brazil
Tropicália: a revolution in Brazilian culture. The Bronx Museum of the Arts. New York, USA
2005
O Corpo na Arte Contemporânea Brasileira. Itaú Cultural. São Paulo, Brazil
Homo Ludens: do faz-de-conta à vertigem. Itaú Cultural. São Paulo, Brazil
Através, ou a Geometria Corrompida. Galeria Bergamin. São Paulo, Brazil
Soto: a construção da imaterialidade. Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro, Brazil
Binária: acervo e coleções. Museu de Arte da Pampulha. Belo Horizonte, Brazil
V Bienal de Artes Visuais do Mercosul. Porto Alegre, Brazil
Open Systems: Rethinking Art c.1970. TATE Modern. London, United Kingdom
Arte Brasileira: nas coleções públicas e privadas do Ceará. Espaço Cultural Unifor. Fortaleza, Brazil
2004
As Bienais: um olhar sobre a produção brasileira 1951/2002. Galeria Bergamin. São Paulo, Brazil
Arte Contemporânea Brasileira nas coleções do Rio. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Modernidade Transitiva. Museu de Arte Contemporânea de Niterói. Niterói, Brazil
2003
50a Biennale di Venezia. Arsenale e Giardini della Biennale. Venice, Italy
Arteconhecimento: 70 anos USP. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. São Paulo, Brazil
Geo-Metrias. MALBA Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina
Cuasi Corpus: arte concreto y neoconcreto de Brasil. Museo Rufino Tamayo. Mexico City, Mexico
Hélio Oiticica: cor, imagem e poética. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
Ordem x Liberdade. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Arte e Sociedade: uma relação polêmica. Itaú Cultural. São Paulo, Brazil
2002
Brazilian Visual Poetry. Mexic-Arte Museum. Austin, USA
Hélio Oiticica: Quasi-Cinemas. Whitechapel Art Gallery. London, United Kingdom
Vivências: dialogues between the works of Brazilian artists. New Art Gallery Walsall. London, United Kingdom
Paralelos: arte brasileira da segunda metade do século XX. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Paralelos: arte brasileira da segunda metade do século XX. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
Arte Brasileira na Coleção Fadel. Centro Cultural Banco do Brasil. São Paulo, Brazil
Beyond preconceptions: the 60s experiment. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brasil National Gallery. Prague, Czech Republic
Caminhos do Contemporâneo 1952-2002. Paço Imperial. Rio de Janeiro, Brazil
2001
Brazil: Body and Soul. Solomon R. Guggenheim Museum. New York, USA
Experiment Experiência: Art in Brazil 1958-2000. Museum of Modern Art. Oxford, United Kingdom
Da Adversidade Vivemos. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Paris, France
Espelho Cego: seleções de uma coleção contemporânea. Paço Imperial. Rio de Janeiro, Brazil
2000
Quando o Brasil era Moderno. Paço Imperial. Rio de Janeiro, Brazil
1999
Lygia Clark, Hélio Oiticica, Lygia Pape. CAIXA Cultural. Brasilia, Brazil
The Experimental Exercise of Freedom. MOCA Museum of Contemporary Art. Los Angeles, USA
Arte Construtiva no Brasil: Coleção Adolpho Leirner. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Do Plano ao Espaço. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
Out of Actions Between Performance and the Object: 1949-1979. Hara Museum of Contemporary Art. Tokyo, Japan
Out of Actions Between Performance and the Object: 1949-1979. Museu d’Art Contemporani. Barcelona, Spain
Out of Actions Between Performance and the Object: 1949-1979. MOCA Museum of Contemporary Art. Los Angeles, USA
Out of Actions Between Performance and the Object: 1949-1979. Austrian Museum of Applied Arts. Vienna, Austria
1998
Hélio Oiticica e a Cena Americana. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
1997
Visões e (Sub) Versões. Museu de Arte Contemporânea de Niterói. Niterói, Brazil
Escultura Brasileira: perfil de uma identidade. IDB Cultural Center. Washington D.C., USA
1996
Tendências Construtivas no Acervo do MAC USP. Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro, Brazil
1994
Bienal Brasil Século XX. Fundação Bienal. São Paulo, Brazil
1993
Latin American Artists of the Twentieth Century. Kunsthalle Cologne. Cologne, Germany
Latin American Artists of the Twentieth Century. MoMA Museum of Modern Art. New York, USA
Latin American Artists of the Twentieth Century. Centre Georges Pompidou. Paris, France
Latin American Artists of the Twentieth Century. Estación Plaza de Armas. Sevilla, Spain
Hélio Oiticica: retrospectiva. Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão. Lisbon, Portugal
Hélio Oiticica: retrospectiva. Walker Art Center. Minneapolis, USA
Hélio Oiticica: retrospectiva. Centro de Arte Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Brazil
Hélio Oiticica: retrospectiva. Fundació Antoni Tàpies. Barcelona, Spain
Brasilien: entdeckung und selbstentdeckung. Kunsthaus Zürich. Zürich, Switzerland
1990
The Latin American Spirit: art and artists in the United States. Miami Art Museum. Miami, USA
The Latin American Spirit: art and artists in the United States. El Paso Museum of Art. El Paso, USA
The Latin American Spirit: art and artists in the United States. San Diego Museum of Art. San Diego, USA
The Latin American Spirit: art and artists in the United States. Instituto de Cultura Puertorriqueña. San Juan, Puerto Rico
The Latin American Spirit: art and artists in the United States. The Bronx Museum of the Arts. Nova York, USA
Hélio Mangueira Oiticica. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Figurativismo/Abstracionismo: o vermelho na pintura brasileira. Itaú Cultural. São Paulo, Brazil
Art in Latin America: the modern era 1820–1980. Palacio de Velázquez. Madrid, Spain
Art in Latin America: the modern era 1820–1980. Moderna Museet. Stockholm, Sweden
Art in Latin America: the modern era 1820–1980. Hayward Gallery. London, United Kingdom
1988
Modernidade: arte brasileira do século XX. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
Modernidade: arte brasileira do século XX. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Paris, France
Lygia Clark e Hélio Oiticica. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. São Paulo, Brazil
Lygia Clark e Hélio Oiticica. Paço Imperial. Rio de Janeiro, Brazil
Palavra Imágica. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. São Paulo, Brazil
1984
Portrait of Country: Brazilian Modern Art. Barbican Art Gallery. London, Untied Kingdom
Coleção Gilberto Chateaubriand: retrato e auto-retrato. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
Tradição e Ruptura: síntese de arte e cultura brasileiras. Fundação Bienal. São Paulo, Brazil
1982
Contemporaneidade: homenagem a Mário Pedrosa. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Brasil 60 Anos de Arte Moderna: Coleção Gilberto Chateaubriand. Barbican Art Gallery. London, United Kingdom
Brasil 60 Anos de Arte Moderna: Coleção Gilberto Chateaubriand. Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão. Lisbon, Portugal
Solo exhibitions
1979
Penetrável Rijanviera. Café des Arts. Rio de Janeiro, Brazil
1972
Hélio Oiticica: Metaesquemas. Galeria Ralph Camargo. São Paulo, Brazil
1971
Rhodislândia: Contact. Rhode Island University. Rhode Island, USA
1969
Hélio Oiticica. Whitechapel Gallery. London, United Kingdom
1967
Signals Gallery. London, United Kingdom
1966
Galeria G4. Rio de Janeiro, Brazil
Group exhibitions
1980
Homenagem a Mário Pedrosa. Galeria Jean Boghici. Rio de Janeiro, Brazil
1978
O Objeto na Arte: Brasil Anos 60. Museu de Arte Brasileira. São Paulo, Brazil
1977
Projeto Construtivo Brasileiro na Arte 1950–1962. Pinacoteca do Estado de São Paulo. São Paulo, Brazil
Projeto Construtivo Brasileiro na Arte 1950–1962. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
XIV Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal. São Paulo, Brazil
Arte Brasileira no Século XX: Caminhos e Tendências. Galeria Arte Global. São Paulo, Brazil
1973
Expo-Projeção 73. Espaço Grife. São Paulo, Brazil
1972
EX-posição. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
1970
Abstração Geométrica: concretismo e neoconcretismo. Funarte. Rio de Janeiro, Brazil
Information. MoMA Museum of Modern Art. New York, USA
Do Corpo À Terra. Parque Municipal de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Brazil
1968
O Artista Brasileiro e a Iconografia de Massa. Escola Superior de Desenho Industrial. Rio de Janeiro, Brazil
Bandeiras na Praça. Praça General Osório. Rio de Janeiro, Brazil
1967
IX Tokyo Biennale. Tokyo, Japan
Parangolé Social. Galeria G4. Rio de Janeiro, Brazil
Nova Objetividade Brasileira. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
V Paris Biennale. Paris, France
IV Salão de Arte Moderna do Distrito Federal. Teatro Nacional Cláudio Santoro. Brasilia, Brazil
1966
Proposta 66. Fundação Armando Álvares Penteado. São Paulo, Brazil
I Bienal Nacional de Artes Plásticas. Salvador, Brazil
Opinião 66. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Vanguarda Brasileira. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, Brazil
1965
VIII Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal. São Paulo, Brazil
Opinião 65. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
Soundings Two Exhibit. Signals Gallery. London, United Kindgom
1961
III Exposição de Arte Neoconcreta. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
1960
Konkrete Kunst. Helmhaus. Zürich, Switzerland
IX Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
II Exposição de Arte Neoconcreta. Ministério da Educação e Cultura. Rio de Janeiro, Brazil
1959
V Bienal Internacional de São Paulo. Pavilhão Ciccilo Matarazzo Sobrinho. São Paulo, Brazil
I Exposição de Arte Neoconcreta. Galeria Belvedere da Sé. Salvador, Brazil
I Exposição de Arte Neoconcreta. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
1957
IV Bienal Internacional de São Paulo. Pavilhão Ciccilo Matarazzo Sobrinho. São Paulo, Brazil
Arte Moderna no Brasil. Museo de Arte Contemporáneo MAC. Santiago, Chile
Arte Moderna no Brasil. Museo Municipal de Bellas Artes Juan B. Castagnino. Rosario, Argentina
Arte Moderna no Brasil. Museo de Arte de Lima. Lima, Peru
Arte Moderna no Brasil. Museo de Arte Moderno. Buenos Aires, Argentina
1956
IV Grupo Frente. Companhia Siderúrgica Nacional. Volta Redonda, Brazil
I Exposição Nacional de Arte Concreta. Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo, Brazil
III Grupo Frente. Itatiaia Country Club. Rio de Janeiro, Brazil
Pintura Brasileña Contemporanea. Instituto de Cultura Uruguayo-Brasileño. Montevideo, Uruguay
II Grupo Frente. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brazil
I Grupo Frente. Galeria de Arte Ibeu. Rio de Janeiro, Brazil